الرئيسيةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 حب ولا التزام؟؟؟؟؟؟؟

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Neo

avatar

ذكر ما جنسيتك : مصرى
عدد المساهمات : 388

مُساهمةموضوع: حب ولا التزام؟؟؟؟؟؟؟    الجمعة نوفمبر 26, 2010 5:21 pm



"
لأ ده أنا عاوزة واحد ملتزم"..
"
أكيد هاخدها متدينة تعينني على طاعة ربنا"..
"
يكون مستريح ماديا.. يا ريت لو عربية.. يقعدنيفي البيت.. آه.. وأهم حاجة يكون متدين"..
"
يعني.. من عيلة كويسة.. يا ريت لو فيهم حد منالسلك القضائي.. تكون مؤهل عالي.. تشارك معايا في الأثاث.. وطبعا ملتزمة"..
دي نماذج من نوعية الإجابات اللي ممكنتسمعوها ردا على سؤال إيه مواصفات فارس الأحلام أو "فارسة" الأحلام!.. وطبعالاحظتم إن كل الناس ذكرت موضوع الالتزام بشيء من التأكيد. بس يا ترى لوالشخص اللي عاوز أرتبط بيه ليه عادة معينة سيئة متعود عليها أحاول أغيره،ولاّ أسيبه لأن مفيش منه أمل؟
سؤال مثير للفضول مش كده؟




الدين مش طقوس وبس

الدين مش بس كام ركعةفي اليوم وصوم وشهادة بتتقال في أقل من دقيقة.. الدين اللي بحق وحقيقي هواللي بيخيم على القلب، ويسكن فيه ويتمكن منه للدرجة اللي تخلي الإنسان مايعملشأي حاجة من غير اللجوء ليه. لما يكون عندك دين هتعامل الناس بالحسنى..هترفق بالضعيف.. هتكون بار بوالديك..




طب إيه لازمة المقدمة الطويلة دي؟

لازمتها إن فيه بناتكتيرة بتتبسط قوي لما يتقدم لها شخص "شكله" ملتزم وتكتفي بده كدليل لصلاحه،احنا ضد التقيد بالمظاهر "وحدها" كوسيلة للحكم على الأشخاص، نفس المواضيعبتحصل مع الأولاد؛ يعجب مثلا بطريقة لبس بنت معينة ويكتشف في الآخرإن الشكل حاجة والمضمون حاجة.



أمال نعرف الحقيقة ازاي؟

بالنسبة لاختيار شريك الحياة، فلازمكل البنات يعرفوا إن الرجولة أصلها الرحمة، مش الشدة أو العنف أو الشخطوالزعيق أو التعنت. وموضوع الرحمة ده بيكون واضح من خلال التعاملات معالآخرين.. مع أهله.. مع أهل البنت.. ومع كل المحيطين بيه. ديننا دين تسامح،خالٍ من العبوس والتشنجات، وحقيقة ديننا هي في الحب. الحديث الشريف بيقول"المؤمن: هيِّن، ليِّن، سهل". حتى في المناقشات والحوارات اللي ممكن تدوربين الولد والبنت، واللي ممكن يكون فيها الولد معاه حق، لازم يكون فيه هدوءومساحة لمشاركة الأفكار بين الطرفين. الآية اللي نزلت على الرسول -- بتقول"وجادلهم بالتي هي أحسن" (النحل-125)، والكلام كان عن الكفار، فما بالكمبالمسلمين يا مسلمين؟



طيب أعرف منين إن الشخص اللي قدامي عنده استعداد يلتزم؟وإمتى أعرف إن الوضع ميئوس منه؟

بخلاف توافر الصفات اللي فوق في شخصيةشريك الحياة، فيه حاجتين مهمين.. لو الشخص اللي قدامي عنده استعداد إنهيلتزم يبقى مش هيجاهر بالمعصية، والمجاهرة بالمعصية هي إنه يكون عارف إناللي بيعمله ده غلط، لكنه بيستمر في عمله وقدام الناس من غير أي حياء. الحاجةالتانية اللي لازم تكون موجودة، هي إن الإنسان اللي بيعمل حاجة غلط يكونعنده شعور بالذنب أو التقصير تجاه ربه ونفسه والناس اللي واقع عليهم الأذىنتيجة للي بيعمله معاهم. دي ما يطلق عليها بالنفس اللوامة، إنه يكون عارفإن اللي بيعمله ده غلط، لكنه لسبب أو لآخر مش عارف يبطل، بس في نفس الوقتبيلوم نفسه وممكن إنه بسهولة –في لحظة من لحظات الصدق دي- يتغير بشويةعزيمة.
فيه كمان حديث جميل بيوضح الكلام ده وبيقول: سأل رجل رسولالله --"أويسرق المؤمن؟ قال: نعم!! قال أويزني؟ قال: نعم،قال: أويشرب الخمر؟، قال: نعم، قال: أويكذب المؤمن؟ قال --: لا.."
يعني الرسول- شافإن الكذب أشد من الزنا والسرقة وشرب الخمر.. وده إيه علاقته بالموضوع؟ علاقتهإن الكذب مش بيكون على الناس وبس، لأ الأشد إنه بيكون على النفس، يعنيلما الإنسان يكون بيعمل حاجة غلط، وعايش في حالة إنكار متعمد للوضع الخاصبيه، يكون بيكدب على نفسه، وده أشد من الزنا والسرقة وشرب الخمر!



لو إنت في علاقة من النوع ده..
اهرب بجلدك!

طيب، لو افترضنا إن إنت في علاقة الطرفاللي فيها مش ملتزم، وإنك عاوز تعرف إذا كان الطرف الآخر عنده استعدادفعلا إنه يتغير، لو -بعد مرور فترة زمنية- لاقيت نفسك بتفكر بالطريقةدي:
بتقول لنفسك إن الطرف التاني محتاج شوية وقت عشان يقدريستوعب التغيير ده.
بتقول لنفسك إن مفيش حد قبلك حب الإنسان ده زيك، وإن الحبوحده هو اللي يقدر يغيره.
بتحس دايما إن "كل" الناس فاهمة حبيبك غلط، ومشبتدي له فرصة لإثبات ذاته.
بتلاقي نفسك دايما بتدي اعتذارات لأهلك أو أصحابك علىالمشاكل اللي عنده أو عندكم في علاقتكم.
إنت مؤمن بشريكك وواثق فيه أكتر من ثقته بنفسه.
إنت عارف إن الطرف التاني مش بيحبك الحب اللي إنت تستحقه،لكن بتقول لنفسك إنه على الأقل بيحاول.
كلمة حكمة: علاقة الحب السوية بتعني إنك بتحب شخص معين زي ماهو، مش بتحب الشخص اللي هو هيكونه في المستقبل (بمساعدتك طبعا!)

لما بنقع في غرام "إمكانية إن حد يبقى كويس"، فيالعادة بينتهي بينا الأمر وعندنا الشعور ده:
الغضب منهم لأنهم ماكانوش عند حسن ظنك.
مش حاسس إن الشخص ده "حبيبك" لأنك معظم الوقتبتقوم بالدور التوجيهي للأب أو الأم!
بالمرارة لأنك ضيعت كل الوقت ده في علاقة ماتستحقش كل هذاالعناء بطبيعة الحال!
محبط ومكتئب لأنك ماحققتش الحلم اللي كنت بتتمناه لنفسك فيالشخص الآخر.



الحل هو الحبـ..!

الحل يا عزيزي ويا عزيزتي هو في التأكدمن إنك بتحب وتحترم وتقدر الطرف الآخر زي ما هو دلوقت، بكل عيوبه ومميزاته.والأهم كمان إنك تعرف إيه هي العيوب والمميزات دي من الأساس؛ المظاهرياما بتخدع، والمثل بيقول: "حسبته موسى طلع فرعون" وأكيد فيه مثل بيعنيالعكس! ماتخلوش الشكليات تخدعكم، وحطوا في ذهنكم دايما إن الحب علاقة إنسانيةبالدرجة الأولى، وإنتم في رحلة بحثكم عنالشريك المناسب دوروا على "الإنسان" مش صورته.. شوفوا جوهرهبيقول إيه.. جوهره بيقول أنا ملتزم.. بيقول أنا عندي استعداد.. ولا بيقول مفيش فايدة!
طبيعي إنه يكون عندك شوية ملاحظات علىالطرف التاني، وطبيعي إنك تتمنى له نضج أكتر وصفات أحسن، لكن عشان تدخل فيعلاقة بقلب جامد لازم يكون الطرف الآخر بحالته الحالية عامل لك رضا نفسيوإشباع عاطفي "دلوقت". لو إنت هتفضل تحاول تغير في شريكك عشان تحبه، يبقىإنت مش بتحبه، إنت بس بتجرب ضربة حظ، ويا صابت يا خابت!
دلوقت.. يا ترى إيه مفهومكم عن الالتزام؟
وهل تقبلوا ترتبطوا بحد مش ملتزم؟
وإلى أي مدى ممكن تحاولوا تغيروه؟

في انتظار إجابتكم



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://wwww.forum-nation.com
كلي شقاوهه

avatar

انثى ما جنسيتك : سعودية
عدد المساهمات : 26

مُساهمةموضوع: رد: حب ولا التزام؟؟؟؟؟؟؟    السبت يناير 08, 2011 5:38 pm

يعطيك العاافيه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
كلي شقاوهه

avatar

انثى ما جنسيتك : سعودية
عدد المساهمات : 26

مُساهمةموضوع: رد: حب ولا التزام؟؟؟؟؟؟؟    السبت يناير 08, 2011 5:40 pm

يعطيك العاافيه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Neo

avatar

ذكر ما جنسيتك : مصرى
عدد المساهمات : 388

مُساهمةموضوع: رد: حب ولا التزام؟؟؟؟؟؟؟    الأحد يناير 09, 2011 11:16 am

كلي شقاوهه كتب:
يعطيك العاافيه
شكرا على الرد

__________________________________
♥️ღ°¨° لست كما يقولون°¨ღ♥️ღ°¨°
بل هنـآك من يحبـني .. يرسمنـي بأجمـل الصـور ..
وهنـآك من يكرهـني ..يرسمنـي بأبشـع الصـور..
فلكـلٍ منـهم فرشـآة للـرسـم ويرسمـني على مزآجــه
ولـكـن انآ .. آبـقـى آنآ
لســت الأفــضل .. ولــكن لي أســـلوبي
سأظل دائما اتقبل رأي الناقد والحاسد
فالأول يصحح مساري والثاني يزيد من اصراري
°¨ღ♥️ღ°¨° °¨ღ♥️ღ°¨°
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://wwww.forum-nation.com
كلي شقاوهه

avatar

انثى ما جنسيتك : سعودية
عدد المساهمات : 26

مُساهمةموضوع: رد: حب ولا التزام؟؟؟؟؟؟؟    الأحد يناير 09, 2011 12:50 pm

[SIZE="5"]
يسلموو
ربي يعطيكي العافيه
[/SIZE]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
حب ولا التزام؟؟؟؟؟؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
شبكة و منتديات مع الله :: ¨°o.O ( ..^ المنتديات العامة^.. ) O.o°¨ :: المنتدى العام-
انتقل الى: